17 آوریل 2023- یک مطالعه جدید توسط محققان ایرانی نشان داد که پروبیوتیک ها می توانند به بهبود پروفایل گلوکز و لیپید در بیماران پیش دیابتی کمک کنند .نتایج این مطالعه درDiabetology & Metabolic Syndrome Journal  منتشر شده است.

پیش دیابت، وضعیتی است که با سطوح بالای گلوکز خون مشخص می شود که می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود که همین امر آن را به یک مسئله مهم سلامت جهانی تبدیل کرده است. میکروبیوم روده ممکن است در مدیریت حساسیت به انسولین و سطوح قند خون نقش داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثرات بالقوه پروبیوتیک ها بر کنترل پروفایل های گلایسمی و چربی در بیماران پیش دیابتی انجام شد.

این پژوهش توسط تیمی از محققان در بیمارستان قائم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و شامل یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور بر روی 70 بیمار پیش دیابتی بود. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند که هر دو گروه آموزش های اصلاح سبک زندگی را دریافت کردند. افراد یک گروه 500 میلی گرم در روز کپسول پروبیوتیک را به مدت سه ماه دریافت کردند، در حالی که افراد گروه دیگر، دارونما دریافت کردند.

قبل و بعد از دوره ی سه ماهه، طیف وسیعی از اندازه گیری ها شامل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، سطح انسولین سرم، HbA1c، قند خون ناشتا، لیپوپروتئین با چگالی کم، لیپوپروتئین با چگالی بالا و تری گلیسیرید انجام شد.

این مطالعه به نکات کلیدی زیر منجر شد:

· گروه مداخله کاهش معنی داری را در وزن، سطوح FBS، HbA1c،TG  و LDL تجربه کردند.

· گروه مداخله همچنین افزایش معنی داری را در سطح انسولین و سطح HDL نشان دادند.

· میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و مقاومت به انسولین در گروه مداخله نسبت به ابتدای مطالعه، تفاوت معنی‌داری نداشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که تجویز پروبیوتیک در بهبود پروفایل گلوکز و لیپید بیماران پیش دیابتی موثر است، اما تفاوت قابل توجهی با دارونما نداشت. این بدان معناست که در حالی که پروبیوتیک ها می توانند در مدیریت پیش دیابت مفید باشند، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات و فواید آنها مورد نیاز است.

پیش دیابت، پیش ساز دیابت نوع 2 است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پروبیوتیک ‌ها می‌توانند مکمل ارزشمندی برای برنامه‌های اصلاح سبک زندگی باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/probiotics-may-improve-glucose-and-lipid-profiles-in-pre-diabetic-patients-110031